ndaily

  • ۰
  • ۰

تحقیق درباره ی اهمیت ماشین در کشاورزی

تحقیق درباره ی اهمیت ماشین در کشاورزی

لینک پرداخت و دانلود پایین مطالب:

فرمت فایل:word(قابل ویرایش)

تعداد صفحه:16

فصل اول

اهمیت ماشین در کشاورزی

در ابتدا، تمام محصولات کشاورزی به منظور تأمین معاش انسان به وسیله قدرت یا توان (1)بدنی انسان تولید و آماده می­شد. قرنها سپری گشت تا این که از قدرت بدنی حیوانات در کمک به توان بدنی انسان استفاده شد. با کشف آهن، ابزاری ساخته شد که باعث کاهش بیشتر کار بدنی انسان گردید. تبدیل کشاورزی با دست به کشاورزی ماشینی امروزی در ابتدا بسیار کند بود، اما با به وجود آمدن گاو آهن فلزی، موتور احتراق داخلی، تراکتور مزرعه و سایر ماشینهای کشاورزی، این حرکت با سرعتی دور از تصور پیشینیان ما انجام گرفت. تغییراتی که در چند دهه گذشته به وقوع پیوسته است، چنان بر ارزشهای بشری تأثیر گذارده که انسان از چگونگی تأثیر ماشینهای کشاورزی در آینده بشر متحیر میشود. در حقیقت پیشرفت کشاورزی طی یکصد سال گذشته بیش از پیشرفت بشر در این زمینه در طول تاریخ جهان بوده است.

امروزه ماهواره­ها از مزارع عکس­برداری می­کنند و متخصصین و دانشمندان را قادر می­سازند تا مناطق آفت زده را مشخص کرده و رطوبت خاک، حرارت خاک و بسیاری از عوامل دیگر را اندازه­گیری نمایند. ماهواره­ای بدین منظور در 21 ژانویه 1975 میلادی توسط کشور ایالات متحده آمریکا به فضا پرتاب گردید.

اختراع تراکتورهای کنترل از راه دور که به­طور خودکار و براساس برنامه­های کامپیوتری کارهای زراعی را انجام می­دهند، یکی دیگر از ابداعات بسیار جدید است. تولید این تراکتورها از سال 1994 میلادی در کشور فنلاند شروع شده است. در شکل 1-1 یکی از تراکتورهای خودکار کنترل از راه دور نشان داده شده است.

عکس

شکل 1-1 یک تراکتور کنترل از راه دور خودکار با نام مودیولر[1] ، ساخت کشور فنلاند.

فشار سطحی این تراکتور 906 کیلوگرمی یک – چهارم فشار تراکتورهای متداول با توان یکسان است.

کشاورزی امروزه، با توجه به توسعه روز افزون صنعت، بدون استفاده از توان موتور و ماشین نمی­تواند جای خود را ثابت و استوار نگهدارد. به­طوری که آمار کشورهای پیشرفته جهان نشان می­دهد مزارعی که مجهز به توان موتوری و ماشینهای کشاورزی هستند، گذشته از کیفیت و کمیت انجام کار و صرفه­جویی در مدت انجام مراحل مختلف عملیات آماده­سازی بستر بذر، کاشت، وجین و سله­شکنی، سم­پاشی، کودپاشی، برداشت، بسته­بندی و ذخیره محصولات کشاورزی نیاز کمتری به توان بدنی کارگر جهت انجام این عملیات دارند (جدول 1-1)

همچنین استفاده از ماشین در کشاورزی و مکانیزه کردن مزارع، درتعداد کارگر – ساعات مورد نیاز جهت تولید محصولات مختلف کشاورزی اثر بسیار زیادی داشته است. به­طور مثال، در سال 1840 میلادی در کشور ایالات متحده آمریکا برای تولید یک تن گندم حدود 85 کارگر – ساعت مورد نیاز بود. در سال 1900 میلادی، با استفاده از دروکن – دسته کنها و خرمن کوبها این تعداد به 39 کارگر – ساعت برای تولید یک تن گندم رسید. امروزه با پیشرفت در ساخت و تولید ماشینهای کشاورزی، به خصوص در ساخت کمباینهای جدید، این نیروی کارگری مورد نیاز تا حدود 5/2 کارگر در – ساعت برای تولید یک تن گندم کاهش یافته است.

جدول 1-1: مقایسه کیفیت و زمان مورد نیاز برای انجام شخم در یک هکتار زمین به وسیله یک تراکتور و یک جفت گاو کار.

مشخصات کار انجام شده تراکتور 60 قوه یک جفت گاو کار

اسب با گاو آهن با گاو آهن بومی

برگردان­دار

سه خیش

ساعات کار برای انجام شخم 5/2 تا 3 32 تا 53

عمق شخم برحسب سانتیمتر 25 تا 30 8 تا 14

کیفیت برگردان شدن خاک به وسیله گاوآهن کامل و خوب ناقص و بد

پنبه همیشه جز و محصولاتی محسوب می­شده که نیروی کارگری زیادی برای تولید آن مورد نیاز بوده است. اما با مکانیزه کردن تولید این محصول، شامل اصلاح روشهای خاک و رزی و کاشت و همچنین برداشت مکانیکی آن، پیشرفتهای مهمی برای پایین آوردن این نیروی کارگری مورد نیاز به­وجود آمده است. در سال 1840 میلادی در کشور ایالات متحده آمریکا، برای تولید یک عدل وش پنبه، به وزن 226 کیلوگرم، 439 کارگر – ساعت مورد نیاز بود. در سال 1900 میلادی، با استفاده از روشهای بهتر تولید و وسایل کششی دامی، نیروی کارگری مورد نیاز برای تولید یک عدل 226 کیلوگرمی پنبه، به 283 نفر کارگر – ساعت رسید در سال 1970 میلادی، با استفاده از تراکتورهای ردیف کار، ماشینهای برداشت پنبه و سایر ادوات جدید، نیروی کارگری مورد نیاز برای تولید هر عدل 226 کیلوگرمی پنبه، به 32 کارگر – ساعت کاهش یافت.

امروزه، پیشرفت در امر صنعتی شدن جهان و استفاده هرچه بیشتر ماشین در کشاورزی، بخصوص در کشورهای صنعتی، از تعداد افرادی که در مزارع زندگی می­کنند کاسته شده است. به­طور مثال، در سال 1820 میلادی حدود 80% از جمعیت کل کشور آلمان را روستاییان تشکیل می­دادند. در سال 1880 میلادی، این جمعیت به حدود نصف، یعنی 40% رسید و در سال 1925 میلادی تعداد روستاییان این کشور به 25% کاهش یافت. جمعیت روستانشین آلمان­غربی در سال 1955 میلادی به 14% رسید و تا قبل از پیوستن آلمان­غربی و آلمان شرقی به یکدیگر، جمعیت روستایی آن کشور به 7% کاهش یافت. در سال 1855 میلادی، حدود 80% از کل جمعیت کشور ایالات متحده آمریکا در مزارع زندگی می­کردند، در حالی که در سالهای اخیر، بیش از 90% از کل جمعیت آن کشور در شهرهای کوچک و بزرگ سکونت دارند و تنها حدود 2% از جمعیت به کار زراعت اشتغال داشته و در مزارع زندگی می­کنند.

در کشور ما نیز استفاده از ماشین در کشاورزی در چند دهه گذشته یکی از عوامل مهم کاهش تعداد روستانشینان بوده است. طبق آمارهای موجود (جدول 2-1)، در سال 1300 هجری شمسی، 72% از جمعیت کل کشور ما را روستاییان و چادرنشینان تشکیل می­دادند. در سال 1355 حدود 53% از جمعیت کل کشور در روستاها زندگی می­کردند و در سال 1375 جمعیت کل روستانشینان کشور به 34/38% رسید.


جدول 2-1: جمعیت کل، جمعیت شهری و جمعیت روستایی کشور از سال 1300 تا سال 1375 (هزار نفر).

درصد

تعداد

درصد

تعداد

کل جمعیت

سال

جمعیت روستایی

جمعیت روستایی

جمعیت شهری

جمعیت شهری

72

6989

28

2718

9707

1300

3/71

7975

7/28

3210

11185

1310

6/70

9060

4/29

3773

12833

1320

6/69

11301

4/30

4936

16237

1330

5/65

14654

5/34

7718

22372

1340

7/58

17622

3/41

12398

30020

1350

2/48

18699

8/51

20085

38784

1360

43

23794

57

31806

55800

1370

34/38

23036

66/61

37029

60055

1375

مأخذ – مرکز آمار ایران و وزارت کشاورزی، مرکز مطالعات برنامه­ریزی و اقتصاد کشاورزی.


فصل دوم

مکانیزاسیون کشاورزی در ایران

مکانیزاسیون کشاورزی چیست؟

مکانیزاسیونکشاورزان[2] در ایران موضوعی است که طی سالهای گذشته یا بهتر بگوییم از سال 1345، یعنی سالی که قرارداد بین ایران و جمهوری رومانی به منظور خرید تراکتور و بعضی ادوات کشاورزی منعقد شد و تعداد تراکتور از آن سال در کشور رو به فزونی گذارد مورد بحث متخصصین فن بوده است.

وقتی از مکانیزاسیون کشاورزی صحبت به میان می­آید، اکثراً به فکر کاربرد و استفاده از موتورهای احتراق داخلی و ماشینهای مختلف کشاورزی در مزارع می­افتند، در حالی که مکانیزاسیون به معنی اعم، این نیست که حتماً از موتور احتراق داخلی و یا از آخرین مدلهای ماشینهای کشاورزی استفاده شود.

قبل از این که مکانیزاسیون کشاورزی را تعریف کنیم، ابتدا لازم است دو وسیله ماشین و موتور را تعریف کرده، آنها را از یکدیگر تشخیص داده و جدا نماییم. "ماشین" وسیله­ای است که اگر به آن توان دهیم، برایمان کار انجام می­دهد ولی خود به تنهایی قادر به انجام کار نیست. "موتور" وسیله­ای است که تولید توان می­کند ولی به تنهایی نمی­تواند کاری انجام دهد مگر این که این توان را به ماشینی بدهد تا آن ماشین بتواند کار تولید کند. به­طور مثال یک گاو آهن را می­توان به وسیله یک یا چند حیوان کار (گاو، اسب، قاطر، شتر و غیره) به حرکت در آورده و زمینی را شخم زد. گاو آهن، در اینجا "ماشین" را تشکیل می­دهد و حیوان یا حیواناتی که آن را می­کشند تا زمین شخم زده شود، در حکم "موتور" می­باشند. در این مثال گاو آهن (ماشین) به تنهایی نمی­تواند بدون حیوان (موتور) کار انجام دهد، و حیوان (موتور) نیز نمی­تواند بدون گاو آهن (ماشین)، زمین را شخم بزند.

گاو آهن ذکر شده در مثال بالا را ممکن است به وسیله یک تراکتور کشید. بنابراین قوه محرکه تراکتور در اینجا یک موتور است و گاو آهن یک ماشین می­باشد.

یک موتور ممکن است در یک زمان، دو ماشین را به حرکت در آورد و گاهی حرکت هر دو ماشین، برای انجام کار، ضروری است. مثلاً گاو آهنی که به وسیله تراکتور کشیده میشود، در صورتی می­تواند زمین را شخم بزند که خود تراکتور در حالت حرکت باشد بنابراین موتور تراکتور، دو ماشین را به حرکت در می­آورد که یکی از آنها گاو آهن و دیگری چرخهای تراکتور می­باشند.

اکنون با روشن شدن فرق بین ماشین و موتور می­توان مکانیزاسیون کشاورزی را تعریف نمود. کلمه مکانیزاسیون[3] در کشاورزی مترداف با کلمه اتوماسیون در صنعت است که خود به معنی اتوماتیک کردن می­باشد و اتوماتیک کردن یعنی کم کردن کار کارگری است. بدین ترتیب معنی اخص مکانیزاسیون کشاورزی استفاده از ماشین و موتور در کشاورزی جهت کاهش نیاز به نیروی کارگری می­باشد. البته این نیاز هنگامی به­وجود می­آید که درآمد حاصل از کار کارگری کمتر از درآمد به­دست آمده از جایگزین نمودن ماشین و موتور باشد که خود به عوامل متعددی از جمله عوامل زیر بستگی دارد:

  • دستمزد کارگر بالا باشد.
  • مشکلات کارگری موجب وقفه در کار در زمان معین شود.
  • زیانهای حاصل از طولانی بودن کار کارگری بیش از هزینه­های استفاده از ماشین و موتور شود.
  • کیفیت کار ماشین آنقدر بالا باشد که هزینه­های آن را مستهلک نماید.

معنی اعم مکانیزاسیون کشاورزی اتخاذ هر روشی است که موجب از دیاد درآمد شود. با این تعریف جایگزین کردن کارگر با ماشین و موتور یکی از زوشها محسوب میشود و استفاده از بذر اصلاح شده برای به دست آوردن عملکرد محصول بیشتر روشی دیگر، که هر دو بخشی از موضوع مکانیزاسیون هستند.

آشنایی با وضعیت کشاورزی سنتی ایران

ایران از قدیم الایام مهد تمدنهای باستانی و یکی از مراکز تولید مواد کشاورزی دنیای باستان بوده است. به­طوری که بسیاری از پیشرفتهای کشاورزی و دامپروری مانند پرورش اسب و ترویج نباتات سودمند را باید مرهون زحمات و ابتکارات اهالی این مرز و بوم دانست.

حفاریهایی که در تپه سیالک کاشان انجام یافته، نشان می­دهد که حدود شش هزار سال پیش، کشاورزی در میان مردم آن منطقه معمول بوده و ایرانیان متمدن قرنها پیش از این در این راه کار کرده­اند. از نقش روی استوانه­ای که در شهر شوش کشف شده، معلوم گردیده که در سه هزار سال قبل از میلاد مسیح مردم ایران گندم را در مخزن­هایی که امروزه هم در بعضی از نواحی دیده میشود ریخته و انبار می­کرده­اند.

در زمان فرمانروایی مادها، دامپروری به ویژه پرورش اسب، رونق به سزایی داشت و از اهمیت خاصی برخوردار بود. مادها در اسب­سواری و تیراندازی زبانزد جهان باستان بوده­اند. از کودکی به اسب­سواری می­پرداختند و در تیراندازی هنگام سوارکاری مهارت یافته و سوارکارانی کاردان و کارآمد بار می­آمده­اند. در دوران هخامنشیان برای پیشرفت کشاورزی و توسعه آبادانی، کوششهای فراوانی انجام شده بود. از آب رودخانه کارون برای آبیاری زمینهای زیر کشت استفاده می­شد و حفر قنوات در نواحی کم آب در این سرزمین و حتی در بیانانهای سوریه و دشتهای آسیای مرکزی مرهون ابتکار ایرانیان بوده است. همچنین در آن دوران، ایرانیان از گاو آهن استفاده می­کردند و به وسیله گاو آهن زمین را شخم می­زدند.

یونجه، این علوفه پر ارزش برای دامها، توسط ایرانیان به یونان و سپس به روم و سایر نقاط جهان برده شد.

ابزارهای کشاورزی که در ایران باستان به کار می­رفت شامل انواع ابزارهای دستی ساده مانند بیلها، کج بیلها، داسهای دسته کوتاه، کلنگ و وسایل دامی چوبی از قبیل گاو آهن، هرسهای دندانه­ای، خرمن کوبها و غیره بوده­اند. برای کشش ادوات دامی معمولاً از گاو، الاغ یا شتر استفاده می­شده است، و یا برا ی تأمین آب زراعتی (بالاکشیدن آب از چاه و یا رودخانه) از وسیله­ای به نام "گاو چاه" استفاده می­گردیده که این وسیله هنوز هم در بعضی از نقاط دور دست بدین منظور مورد استفاده قرار می­گیرد.

منبع توان و ابزارهای کشاورزی معمول امروزی در نقاط مختلف کشور بخصوص در نقاط دور افتاده به مرور زمان تغییر زیادی پیدا نکرده و با ابزارهای قدیمی فرق چندانی ندارند. هنوز در اکثر نقاط دور افتاده کشور از یک یا دو جفت گاو به عنوان توان کششی منحصر بفرد و از گاو آهنهای دامی چوبی و هرسهای دندانه­ای، خرمن کوبها و سایر وسایل که اکثراً از چوب ساخته شده­اند به عنوان ابزار مورد نیاز استفاده می­گردد.

شرایط و امکانات توسعه ماشینهای کشاورزی در ایران

در کشور ما استفاده از تراکتور و ماشینهای کشاورزی خیلی دیرتر از کشورهای اروپایی و آمریکا شروع شد و اصولاً در قرن هیجدم که در اروپا گاو آهنهای فلزی برگردان­دار معمول شد، و در قرن نوزدهم که خرمن کوبهای جدید در آمریکا اختراع گردید، در وسایل و ادوات کشاورزی کشور ما هیچگونه تغییری حاصل نگردید. عملاً در طول 50 تا 60 سال اخیر بوده است که به تدریج کشاورز ایرانی با انواع ماشینهای کشاورزی آشنا شده است. اما هنوز هم آن طوری که شرایط امروز دنیا ایجاب می­کند. کشاورزی مملکت ما ماشینی نگشته است و در مواردی هم که این امر به صورتی انجام گرفته است به علل بنیادی مواجه با مشکلات عدیده­ای می­باشد که همه دست­اندرکاران و متخصصین کشاورزی ماشینی با آن آشنا هستند.

اولین گاو آهن فلزی برگردان­دار دامی در زمان ناصرالدین شاه قاجار به ایران وارد شده و در ارومیه مورد استفاده قرار گرفت. اولین نمایشگاه ماشینهای کشاورزی در سال 1300 خورشیدی در تهران برگزار گردید و نمونه­هایی از ماشین­های کشاورزی به نمایش گذارده شد.

اولین تراکتور نفتی ساده به دستور رضاخان در سال 1308 برای مدرسه فلاحت خریداری گردید تا دانشجویان بتوانند با طرز کار آن آشنا و در مزارع استفاده کنند (مدرسه فلاحت بعدها به دانشکده کشاورزی تبدیل شد). با وقوع جنگ جهانی دوم و مشکلات داد و ستد با کشورهای فروشنده و همچنین اثرات این جنگ در امور داخلی کشور، عملاً این طرح متوقف، و بهره­برداری از آن نیز مسکوت ماند. پس از جنگ کم­کم سرمایه­داران و بعضی از شرکتها شروع به واردکردن تراکتور در ایران نمودند.

ابتدا روستاییان از پذیرفتن تراکتور و ماشینهای کشاورزی در مزارع خود، خودداری می­کردند و اعتقاد داشتند که برکت کشاورزی در سم گاوها می­باشد، ولی به تدریج که با نتایج کار آنها آشنا شدند تا حدودی آنها را پذیرفتند.

در سال 1316 شرکت شیار و ماشینهای کشاورزی تشکیل شد. این شرکت، ماشینهای کشاورزی و تراکتورهای کشاورزی را وارد می­نمود و با بستن قراردادهایی از طریق پیمانکاری برای صاحبان مزارع کار می­کرد.

در سال 1325 دولت کمکهایی برای واردکنندگان تراکتور و ماشینهای کشاورزی در نظر گرفت و بانک کشاورزی تعدادی تراکتور چرخ لاستیکی و کمباین وارد نمود و به اقساط کوتاه مدت به مالکین و صاحبان مؤسسات کشاورزی فروخت.

آغاز فعالیت بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی ازسال 1331 در حقیقت سرآغاز ماشینی کردن کشاورزی ایران به شمار میرود. این مؤسسه از سال 1331 تا سال 1336 خود راساً اقدام به واردکردن تراکتور و ماشینهای کشاورزی می­نمود و آنها را به اقساط به فروش می­رساند، اما از سال 1336 تا سال 1345 بنگاه مستقیماً اقدام به وارد کردن تراکتور نمی­کرد بلکه اعتبار وامی به اقساط 4 تا 6 ساله به متقاضیان خرید تراکتور می­داد تا آنها مطابق سلیقه و امکانات خود اقدام به خرید تراکتور و کمباین و سایر ادوات کشاورزی بنمایند. این طرز کار سبب شد که به تدریج مارکهای مختلف تراکتور و کمباین هرکدام به تعداد کمی وارد کشور شود و چون برای فروشندگان تأمین لوازم یدکی و تعمیرگاههای لازم مقرون به صرفه نبود، اغلب این وسایل در مدت کوتاهی از کار افتاده و بی­استفاده می­ماند.

در سال 1345، قراردادی با کشور جمهوری رومانی منعقد شد که طی آن مقرر گردید تعدادی تراکتور با توان 40 و 65 اسب­بخار یونیور سال و تعدادی گاو آهن، دیسک، کودپاش، بذر پاش، دروگر و سایر ادوات خریداری شده از طریق بنگاه توسعه ماشینهای کشاورزی توسط عاملین فروش در اختیار کشاورزان گذارده شود. طبق این قرارداد مقرر شد که در مراکز عمده فروش، اقدامات لازم برای تأسیس نمایندگیهای لوازم یدکی و تعمیرگاههای ثابت و سیار به عمل آید.

به موازات این قرارداد از سال 1346 اقدام به ساختمان کارخانه تراکتورسازی تبریز به عمل آمد که از سال 1349 بهره­برداری از آن آغاز شد و قطعات تراکتور از رومانی وارد و در آن کارخانه مونتاژ گردید. این کارخانه از سال 1353 اقدام به واردکردن تراکتورهای مسی فرگوسن نمود که در حال حاضر مونتاژ این تراکتور نیز درکارخانه تراکتورسازی تبریز انجام می­گیرد.

در سال 1352 کارخانه جاندیر اراک به مونتاژ تراکتور، کمباین و سایر ادوات کشاورزی جاندیر پرداخت.

در حال حاضر کارخانجات تراکتورسازی ایران، تراکتورهای یونیور سال مدل 650 M با توان 65 اسب­بخار، تراکتورهای مسی فرگوسن مدل 399 با توان 110 اسب­بخار،تراکتورهای مسی فرگوسن مدل 285 با توان 75 اسب­بخار، تراکتورهای مسی فرگوسن مدل 240 با توان 47 اسب­بخار و تراکتورهای مدل 750 ITM با توان 75 اسب­بخار را تولید می­کند.

نیروی کار انسانی و لزوم استفاده ماشین در کشاورزی ایران

بر طبق آمار موجود، در سال 1340، 5/65 درصد جمعیت کل کشور را روستاییان تشکیل می­دادند. این تعداد، در سال 1375 به علت مهاجرتهای روز افزون روستاییان به شهرها و همچنین به علت این که از سال 1365 روستاهای دارای شهرداری به عنوان شهر شناخته شدند، به 34/38 درصد کاهش یافت.

بر طبق آمار 1375، جمعیت کل کشور 60055488 نفر است که 23036293 نفر آن را روستاییان تشکیل می­دهند. چنانچه به طور متوسط هر خانوار روستایی را حدود 2/5 نفر برآورد کنیم. 4410370 خانوار در امر کشاورزی فعالیت دارند. همچنین بر طبق آمار 1375، جمعیت فعال[4] روستایی کشور 6300000 نفر و جمعیت شاغل روستایی 5710000 نفر می­باشد که این جمعیت شاغل باید غذای بیش از 60 میلیون نفر را تولید کند.

در سال 1372، تعداد تراکتورهای موجود در مزارع کشور 220947 دستگاه برآورد شده است. اگر به طور متوسط توان هر دستگاه تراکتور را با احتساب از کار افتادگی­ها و کلیه افت­ها حدود 40 اسب­بخار در نظر بگیریم، توان مکانیکی موجود برای 4/14 میلیون هکتار زمینهایی که سالیانه زیر کشت میرود، 6/0 اسب­بخار است که در مقایسه با کشورهای پیشرفته در حد پایینی قراردارد. براساس پیش­بینی برنامه ریزان کشاورزی، ایران کشوری است که هنوز به بیش از 100000 دستگاه تراکتور دیگر نیاز دارد تا میزان استفاده از توان مکانیکی آن برای هر هکتار به 9/0 اسب­بخار، یعنی رقمی حدود توان مصرفی کشورهای پیشرفته و صنعتی برسد. [5]

با توجه به ارقام فوق و تقلیل جمعیت روستایی، به­طور طبیعی نیاز به تراکتور و ماشین­های کشاورزی جهت جبران توان انسانی بیشتر خواهد شد. اما در تأمین توان مکانیکی مورد نیاز بررسی انواع تراکتور و ماشینهای مورد نیاز کشاورزی ایران با توجه به سطح پایین تکنولوژی در کشور و به خصوص روستاها که متناسب با سطح محدود زیر کشت برای هر کشاورز و دامدار می­باشد باید مورد توجه قرار گیرد و سعی در بالابردن دانش کشاورزی کشاورزان و آموزش آنها در استفاده صحیح ازماشین شود به خصوص تلاش در محدودکردن انواع تراکتورها و ماشینهای وارده به چند نوع متناسب با شرایط خاص مناطق مختلف کشور، و سعی در ساختن بعضی از ماشینها و ابزار در داخل کشور که امکان ساخت آنها وجوددارد، تأمین و ساخت لوازم یدکی، تربیت کارگران ماهر و متخصصین برای به کاربردن تراکتور و ماشینهای مورد نیاز و ایجاد تعمیر گاهها به تعداد کافی در نقاط مختلف کشور، از جمله برنامه­هایی است که در آینده باید به­طور وسیع­تر و کامل­تر انجام گیرد.

فصل سوم

منابع توان مزرعه و چگونگی استفاده از آنها

توان برای انجام دو نوع کا ردر مزرعه مورد نیاز است، (1) کار کششی که در آن تلاش برای کشیدن وسایل مورد نیاز است، و (2) که در جا که معمولاً به وسیله تسمه، دنده­ها، محور توان دهی (محور پی تی او) یا محرک مستقیم[6] به دست می­آید. کارهای کششی شامل: (1) شخم زدن و آماده­کردن زمین، (2) کشت بذر و نشاکاری، (3) وجین و سله شکنی محصول، (4) عملیات برداشت، (5) حمل و نقل، و کارهای در جا شامل: (1) تلمبه­کردن آب، (2) کوبیدن خرمن، (3) خردکردن علوفه (به منظور سیلوکردن)، (5) اره­کردن چوب و سایر کارهای مشابه هستند. بعضی از کارهای مزرعه به وسیله ماشینهایی انجام می­گیرد که برای به­کارانداختن آنها از توان تراکتور به دو طریق و توأم استفاده میشود، یعنی، (1) برای کشیدن ماشین و (2) برای به کار.


-1 Modulaire

-1 Agricultural Mechanization

-1 Mechanization

1- در بررسیهای نیروی کار، مجموع جمعیت شاغل و جمعیت بیکار ولی جویای کار را در اصطلاح، جمعیت فعال می­گویند.

2- تعداد تراکتورهای موجود در کشور انگلستان، 400000 دستگاه برآورد شده است، اگر توان هر دستگاه تراکتور به طور متوسط 55 اسب­بخار در نظر گرفته شود، توان مکانیکی موجود برای 9/18 میلیون هکتار زمین زراعی که سالیانه در آن کشور زیرکشت میرودد، حدود 2/1 اسب­بخار خواهد بود.

-1 Direct Drive









سایر محصولات :
تحقیق درباره ی اهمیت ماشین در کشاورزی

لینک پرداخت و دانلود...

تحقیق درباره ی انجیر

لینک پرداخت و دانلود پایین مطالب: فرمت فایل:word(قابل...

تحقیق درباره ی تنش

لینک پرداخت و...

تحقیق درباره ی تاریخچه آجر

تلینک پرداخت و...

تحقیق درباره ی آجر سبک

لینک پرداخت و...

تحقیق درباره ی آزمایش دانه بندی انواع خاک ها

لینک پرداخت و دانلود پایین مطالب: فرمت فایل:word(قابل...

تحقیق درباره ی انواع ستون ها

انواع ستونها: سه دسته فرم برای...

تحقیق درباره ی آسفالت

لینک پرداخت و دانلود پایین مطالب: فرمت فایل:word(قابل...

تحقیق درباره ی پوستر

لینک پرداخت و دانلود پایین مطالب:فرمت...

تحقیق درباره ی تاریخ هنر

لینک پرداخت و دانلود پایین مطالب: فرمت فایل:word(قابل...

تحقیق درباره ی رنگ

لینک پرداخت و دانلود پایین مطالب: فرمت...

تحقیق درباره ی رنسانس

لینک پرداخت و دانلود پایین مطالب: فرمت فایل:word(قابل...

تحقیق درباره ی رویا های یک نابغه

لینک پرداخت و دانلود پایین مطالب: فرمت...

تحقیق درباره ی رشته ی هنر

لینک پرداخت و دانلود...

تولید ناب

لینک پرداخت و...

جهانی سازی و رابطة عملکرد دولتی

لینک پرداخت و دانلود *پایین...

سهام (بورس)

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*فرمت فایل:Word...

قـانون کار

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*فرمت فایل:Word...

وزارت کار و امور اجتماعی صندوق حمایت از فرصتهای شغلی

لینک پرداخت و...

مفاهیم آمار و تخمین‌های بیزینی

لینک پرداخت و...

خصوصی سازی و کاستی های سیستم مالی»

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*فرمت...

مفهوم نقطه سر به سر نقدی

لینک پرداخت و دانلود *پایین...

رضایت شغلی و آثار آن بر جامعه

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*فرمت فایل:Word...

عوامل موثر بر عضویت اتحادیة‌کارگری در کشورهای OECD

لینک پرداخت و دانلود...

تأثیر اقتصادی مسجد جامع بر شهر یزد

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*فرمت فایل:Word...

نقش مدیریت استراتژیکی در رشد اقتصادی مناطق

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*فرمت فایل:Word...

نقش زنان روستایی در اقتصاد روستا

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*فرمت فایل:Word...

موضوع تحقیق : بررسی تأثیر خدمات پس از فروش بر فروش کالا

لینک پرداخت و دانلود *پایین...

پروژه مالی انبارداری شرکت صنایع الکترونیک افراتاب

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*فرمت...

برآورد مالی شرکتها و سازمانهای مختلف و اثر آن بر تورم

لینک پرداخت و دانلود *پایین...

نقش پس اندازی بیمه

لینک پرداخت و دانلود *پایین...

رقابت در بازار کار

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*فرمت فایل:Word...

جایگاه و اهمیت نفت در اقتصاد ایران

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*فرمت فایل:Word...

ایران وچین

لینک پرداخت و دانلود *پایین...

ملاحظات‌ خاص‌ در بکارگیری‌ استانداردهای‌ حسابرسی‌

لینک پرداخت و...

حفاظت سواحل و بنادر در برابر امواج و بحثهای اقتصادی

لینک پرداخت و دانلود *پایین...

حقوق ویژة قراردادها

لینک پرداخت و دانلود...

خصوصی و فعالیت و مقایسه آن با حسابرسی در سازمانهای دولتی

لینک پرداخت و...

تحقیق در مورد رشد اقتصادی

لینک پرداخت و دانلود *پایین مطلب*فرمت فایل:Word...

درآمد نفت

لینک پرداخت و دانلود...

تحقیق درباره ی قاچاق
مالیات بر مشاغل
تحقیق درباره ی مدرسه ی خوب
تحقیق درباره ی ماشین های سنباده
تحقیق درباره ی حقوق
مالیات بر مشاغل
تحقیق درباره ی اکولوژی درخت انگور
تکنیکهای تحلیلی
نگاهی بر یکی از اصیل‌ترین مکاتب اقتصاد آزاد
سهام (بورس)
توضیحات بیشتر - دانلود
رضایت شغلی و آثار آن بر جامعه
توضیحات بیشتر - دانلود
سازمان توسعه تجارت ایران
توضیحات بیشتر - دانلود
مبانی نظری جذب نیروی انسانی در سازمانها
توضیحات بیشتر - دانلود
تحقیق درباره ی اهمیت ماشین در کشاورزی
تحقیق درباره ی انجیر
تحقیق درباره ی تنش
تحقیق درباره ی تاریخچه آجر
تحقیق درباره ی آجر سبک

کلمات کلیدی :کارگری مورد نیاز نیروی کارگری مورد ایالا محده آمریکا کشور ایالا محده مورد نیاز برای وسعه ماشینهای کشاورزی شکیل میshy دادند ماشینهای کشاورزی مورد نیاز گاو آهن اسبshy بخار میshy باشد برای ولید کارگر ndash ndash ساع کشاورزی میshy راکور اسفاده ماشین ماشینهای انجام
  • ۹۶/۰۶/۳۰
  • حسن حسنی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی