ndaily

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد اسفنج ها (با فرمت ورد)

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 4

اسفنج ها

اسفنج ها ساده ترین حیوانات پر سلولی هستند و به عبارت دیگر پست ترین و یا ابتدایی ترین جانوران پر سلولی اند. بطور کلی محیط زیست آنها آبی و غالبا دریایی بودند و به جسم خارجی متصل اند. بدن اسفنج ها شبیه یک کیسه تو خالی است که در قاعده به وسیله یک پایه یا بدون پایه به جسمی متصل شده است. دیواره آن پر از سوراخ های ریز است و از این جهت به آنها " Porifera " می گویند (دارای Fera + سوراخ Porous). حفره میانی را اسپونگوسل گویند که خود از بالا توسط منفذی به نام اسکولوم (دهانه) به خارج باز می شود. اسپونوگوسل در برخی از اسفنج ها بزرگ و عمیق و در بعضی دیگر کوچک و کم عمیق است. از نظر شکل بسیار متفاوتند و ممکن است به اشکال مختلف ، استوانه ای، منشوری، کروی، مخروطی، گلدانی شکل، دیسکی شکل و... دیده شوند. برخی از آنها دارای پایه کوتاه یا بلند هستند. شکل حیوا ن در برخی ثابت است و در عده ای دیگر ممکن است متغیر باشد. ابعاد آن غالبا بین 1 میلی متر تا 2 متر در قطر و ارتفاع تغییر می کند. اسفنج های عهد حاضر اکثرا به رنگ خاکستری یا خرمایی کم رنگ دیده می شوند اما گاهی به رنگ های قرمز روشن، آبی، بنفش و سیاه نیز دیده شده اند.

اسفنج‌ها متازوآهایی هستند که به حالت ثابت زیست نموده و دارای اسکلت داخلی کلسیتی یا سیلیسی می‌باشند. پدیده های جانشینی مانند سیلیسی شدن و کلسیتی شدن تا حدودی تشخیص انواع فسیل‌های آهکی اسفنج‌ها را از اسفنج‌های سیلیسی مشکل می‌نماید.

بطور کلی اسفنج‌ها در دریاها (آبهای شور) و یا آب‌های شیرین زندگی می کنند.در کف‌ دریاهای‌ کنونی‌ توده‌های‌ عظیمی‌ از اسفنج‌ها پراکنده‌ هستند. انواع مختلفی از اسفنج‌های آهکی در تمام مناظق کره زمین زندگی می‌کنند.اسفنج‌ها چون ار جانوران ثابت هستند به اجسام سخت احتیاج دارند. بنابراین تجمع آنها در حوضچه‌هایی که کف آن از قلوه‌سنگ، تخته‌ سنگ، ریگ‌ و شن‌ و ماسه پوشیده‌ شده‌ باشد بیشتر است.

اسفنج‌ها در آب‌های نیم‌کره‌ی جنوبی گسترش بیشتری دارند. و در حقیقت در تمام آب‌های نیم‌کره‌ی جنوبی به عمق 100 تا 500 متری سکونت دارند و این موضوع به علت حرکت کوه‌های یخی است که به طور دائم به اقیانوس وارد می‌شوند و شرایط لازم را برای زیستن اسفنج‌ها فراهم می‌سازند. اسفنج‌های آهکی در اعماق کم و اسفنج‌های سیلیسی در اعماق زیاد زندگی می‌کنند. اسفنج‌های دارای اسپیکول‌های چهار محوری و شاخی سیلیسی هم در اعماق کم و هم در اعماق زیاد زندگی می‌کنند. بررسی‌های کنونی نشان داده است که بعضی از اسفنج‌ها تا عمق 6000 متری دریا می‌توانند زندگی کنند. این قبیل اسفنج‌ها دارای تیغه‌های درازی نظیر خارداران هستند و شکل آنها نیز کشیده می‌باشد. اصولا در آب‌های سرد مثل قطب‌ها اسفنج‌ها پراکندگی بیشتری دارند. اسفنج‌های شاخی اصولا در آب‌های استوایی تا عرض جغرافیایی 45 درجه پراکندگی دارند. از اسفنج‌های شاخی و اسپونژینی اثری خارج از این حوزه نیست. در اسفنج‌های دیگر، هر قدر به طرف قطبین نزدیک شویم سوزن‌ها درشت‌تر می‌شوند. شوری آب تاثیر زیادی در زندگی اسفنج‌ها دارد. اگر میزان شوری تغییر یابد، تعداد آنها نیز کاسته خواهد شد. جریان آب نیز تاثیر زیادی در زندگی اسفنج‌ها دارد. تکثیر اسفنج‌ها در مناطقی که آب جریان دارد بیشتر است.شکل اسفنج‌ها نسبت به محیط زیست‌شان متغیر است.شکل اسفنج‌های داخل خلیج‌ها بادبزنی با صفحات چین‌خورده، در آب‌های متلاطم به شکل انگشتی و اسفنج‌های مناطق کم‌عمق، پوستی یا بالشی می‌باشند.در زمان جزر و مد دریاها موقعی‌که اسفنج‌ها در خشکی قرار‌گیرند، دهان‌هایشان را می‌بندند تا از خروج آب از بدن‌شان جلوگیری شود. به طور کلی اسفنج‌های امروزی در منطقه کرانه‌ای تا نسبتا عمیق دریا زندگی می‌کنند و هیچ‌وقت کلنی حقیقی را تشکیل نمی‌دهند. مطالعه‌ی اسفنج‌ها در گذشته نشان می‌دهد که زندگی اسفنج‌ها در گذشته از نظر عمق‌سنجی با انواع کنونی فرق می‌کند. مثلا در سنگ‌های دوره کرتاسه غالبا در رخساره‌های ساحلی پیدا می‌شوند ولی در زمان‌های بعدی به‌تدریج به اعماق زیادتر مهاجرت نموده‌اند. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که اسفنج‌ها در گذشته از اعماق کم به اعماق زیادتر مهاجرت داشته‌اند.از طرفی اسفنج‌های امروزی غالبا انفرادی هستند ولی در انواع گذشنه زندگی آنها به حالت کلنی و آبسنگی بوده است و سنگواره‌های آنها با آبسنگ‌های مرجانی و بریوزآیی و غیره همراه می‌باشند. در علم دیرینه‌شناسی از فسیل سوزن اسفنج‌ها در تشخیص نوع محیط رسوبی استفاده می‌کنند. اسفنج ها ساده ترین حیوانات پر سلولى هستند و به عبارت دیگر پست ترین و یا ابتدایى ترین جانوران پر سلولى اند. بطور کلى محیط زیست آنها آبى و غالبا دریایى بودند و به جسم خارجى متصل اند. بدن اسفنج ها شبیه یک کیسه تو خالى است که در قاعده به وسیله یک پایه یا بدون پایه به جسمى متصل شده است. دیواره آن پر از سوراخ هاى ریز است و از این جهت به آنها " Porifera " مى گویند (داراى Fera + سوراخ Porous).

شاخه اسفنج ها دارای اختصاصاتی به شرح زیر است :

- پر سلولى

- آبزى

- سلول هاى بدون بافت

- داراى بدنى پر از منفذ و کانال

- داراى کانال ها یى که در دیواره بدن قرار گرفته و به حفره اى که در داخل کیسه یا بدنه است باز مى شوند. حفره میانی را اسپونگوسل گویند که خود از بالا توسط منفذى به نام اسکولوم (دهانه) به خارج باز مى شود. اسپونوگوسل در برخى از اسفنج ها بزرگ و عمیق و در بعضى دیگر کوچک و کم عمیق است. از نظر شکل بسیار متفاوتند و ممکن است به اشکال مختلف ، استوانه اى، منشورى، کروى، مخروطى، گلدانى شکل، دیسکى شکل و... دیده شوند.

ساختمان دیواره اسفنج ها

دیواره آنها از دو لایه سلول خیلى ظریف ساخته شده که توسط یک لایه پروتوپلاسم از هم جدا مى شوند. لایه خارجى را اکتودرم (Ectoderm) و لایه داخلى را آندودرم (Endoderm) گویند. وظیفه اکتودرم که اپیدرم (Epiderm)نیز گفته مى شود حفاظت از بدن موجوداست. لایه آندودرم روى اسپونگوسل و بخشى از کانال ها را مى پوشاند. سلول هاى این لایه استوانه اى شکل و داراى مژک ها موجب جریان انداختن آب از خارج به داخل بدن موجود مى شود. سلول هاى آندودرم از آب، مواد غذایى را جذب مى نمایند و مواد زائد را به سمت حفره مرکزى و در نهایت اسکولوم(Osculum) هدایت مى کنند. لایه ما بین آندودرم و اکتودرم که مزوگله نامیده مى شود که از یک ماده ژلاتینى تشکیل شده است که در آن مواد آلى و مواد معدنى و تعدادى سلول آزاد مشاهده مى شود.

در دیواره اسفنج ها کانال هایى وجود دارد که آب از آنها عبور کرده و به اسپونگوسل مى رسد و از آنجا از طریق اسکولوم از بدن خارج مى شود. (موجود مى تواند یک تا چند اسکولوم داشته باشد).

شکل کانال ها :

- کانال هاى ساده (Ascon) : این نوع کانال ها در اسفنج هاى ابتدایى و ساده دیده مى شود. دیواره داراى منافذى است که این منافذ، بوسیله کانال هایى مستقیم به اسپونگوسل وصل مى شوند. بعبارت دیگر کانال ها ارتباط دهنده سطح خارجى حیوان و حفره مرکزى هستند

- کانال هاى نیمه کامل (Sycon) : این کانال ها نسبت به فرم قبلى کمى پیچیده ترند و ضخامت دیواره غالبا بیشتر است. در این حالت دو نوع کانال دیده مى شود. کانال ورودى که به خارج مرتبط است و دیگرى کانال شعاعى که از یک طرف به کانال ورودى و از طرف دیگر به اسپونگوسل مرتبط گردیده است.

- کانال هاى کامل (Leucon) : اسفنجى که داراى کانال کامل است داراى یک بدنه ضخیم مى باشد که در آن یکسرى کانال هاى شاخه اى پرپیچ و خم دیده مى شود. کانال هاى خارجى از یک سمت به بیرون از بدن حیوان و از طرف دیگر به یک حفره زیر پوستى بنام Vestibular (وستیبولار) ختم گردند.

تولید مثل

1) تولید مثل جنسى :

در این نوع تولید مثل، سلول هاى نر و ماده در مزوگله با یکدیگر ترکیب شده و تخم (زیگوت) تشکیل مى شود. این تخم از لایه داخلى عبور کرده وارد اسپونگوسل شده سپس از دهانه خارج مى شود. سپس از دهانه خارج مى شود. پس از یک دوره زندگى به حالت آزاد و به شکل لارو، خود را به کف دریا یا جسم خارجى متصل مى کند و پس از رشد به شکل یک اسفنج جدید در مى آید.

2) تولید مثل غیر جنسى :

این نوع تولید مثل بسیار متداول است. جانور به حالت جوانه زدن یا budding تکثیر مى یابد. یعنى موجود کامل ابتدا یک جوانه در دیواره خود تولید مى کند، این جوانه رشد کرده و به یک اسفنج کامل تبدیل مى گردد. حال این اسفنج مى تواند بصورت کلونى یا بصورت تنها و جدا شده به زیست خود ادامه دهد.

اسکلت اسفنج ها

اسکلت توسط سلول هاى اسکلروبلاست که در مزوگله وجود دارند ترشح مى گردد. اندازه ذرات اسکلت متفاوت است، از ذرات درشت تا ذرات بسیار ریز مانند خاکستر که در داخل مزوگله پراکنده هستند. ذرات درشت که همان اسپیکول ها هستند مى توانند با اتصال به هم تشکیل یک شبکه تور مانند را بدهند. نحوه تشکیل یا ساختن اسپیکول به این نحو است که سلول هاى اسکلروبلاست با توجه به نوع اسپیکول موجود، ابتدا یک رشته از مواد آلى مى سازند و سپس حول آن کربنات کلسیم رسوب مى کند. با پیشرفت این روند، سلول اسکلروبلاست به دو سلول تقسیم مى شود و با کامل شدن اسپیکول، دو سلول از هم جدا و دور مى شوند.









سایر محصولات :
تحقیق در مورد اسم های ایرانی Iranian Name (با فرمت ورد)

لینک دانلود و...

تحقیق در مورد اسفنج ها (با فرمت ورد)

لینک دانلود و خرید...

تحقیق در مورد اسناد انقلاب اسلامی (با فرمت ورد)

لینک دانلود و...

تحقیق در مورد اسلام و دموکراسی با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اسراف با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اصلاحات باقری خمینی شهر با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اسراف نکردن آب سخت نیست با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اسلحه ای برای تمام مناطق کلاشینکف AK 47 با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اسهال و درمان آن با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد استفاده عراق از جنگ افزارهای شیمیایی در جنگ علیه ایران دارای سه دوره می باشد با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اسطرلاب با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد استعاره با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد استر و مردخای با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اسم دختر با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اصطلاحات جنگی با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اصلاح الگوی مصرف دربخش تولید ازدیدگاه مدیریت مالی وراهکارهای آن با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اصفهان قیر با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد استقامت با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد استعاره در فلسفه و ادبیات با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد استعدادهای نوجوان با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اسماء و صفات خدا در قرآن با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد استراتژی وحدت جهان اسلام با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اصطکاک لاستیک ها با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اسراف و تاثیر آن بر جامعه با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد ازدواج و خانواده ‌هنجارها و ارزشها با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اسرار نماز در کلام امام خمینی با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اسید با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد استعاره Metaphor با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد اسم پسر 2 با فرمت ورد

...

تحقیق در مورد ـ عوامل مؤثر بر قاچاق کالا

...

تحقیق در مورد ارزیابی رضایت مندی مشتریان شرکت دارو سازی ثامن

...

تحقیق در مورد ـ اتصال به سازه

...

تحقیق در مورد ارزیابی جنبه ها و شاخص های ارتقاء سازمان بر اساس کارت امتیاز متوازن در شرکت نفت پاسارگاد

...

تحقیق در مورد ارزشیابی شخصیت کودکان 130 ص

...

تحقیق در مورد ارزیابی رضایت مندی مشتریان شرکت دارو سازی ثامن 135 ص

...

تحقیق در مورد ارزش های سیاسی در معنای زندگی و اندیشه امام علی ع 146 ص

...

تحقیق در مورد ارتباط و راه‌های نفوذ در دیگران

...

تحقیق در مورد اذن وآثار حقوقی آن 157 ص

...

تحقیق در مورد ادله اثبات دعوی

...

تحقیق در مورد اخلاق حرفه‌ای در علم کتابداری

...

پاورپوینت در مورد بخش اداری بیمارستان
کارآموزی بیمه آسیا
طرح سالانه عربی دهم ریاضی و تجربی
طرح درس عربی هشتم درس سوّم سال تحصیلی 97 - 96
کنترل کیفیت (M S A, S P C) در شرکت صنعتی مددرویان 52 ص
پروژه تاثیر تربیت بدنی بر روی فیزیولوژی زنان(word)
کارآموزی بیمه آسیا
پاورپوینت آزمایـــــــــــــــش بارگــــــــــــــذاری صفـــــــــــــــحه ای
پاورپوینت در مورد بررسی اثرات فلزات سنگین بر روی منابع آبی و خاکی
گزارش کارآموزی شرکت صنعتی کوشا – پرسکاری 20 ص
گزارش کارآموزی سد و نیروگاه کارون 3
گزارش کاراموزی چرخ دنده تراشی
گزارش کاراموزی پیمانکاری 40 ص
گزارش کارآموزی کامپیوتر سایت کامپیوتر آموزش عالی سجاد
گزارش کارورزی – طراحی فرایند تولید 35 ص
گزارش کارآموزی ٢ عمران 52 ص
گزارش کارآموزی + تأمین اجتماعی 40 ص
دانلود پاورپوینت آماده درس 1 مطالعات هشتم( تعاون)
گزارش کارآموزی کارخانه واگن پارس 44ص
گزارش کارآموزی احمد زندی
گزارش کارآموزی کامپیوتر اداره مخابرات شهرستان آزادشهر 56 ص
گزارش کارآموزی ساختمان بتونی شرکت سازه گستر پویای البرز 52
گزارش کارآموزی واحد تولیدی – پرورش و تکثیر گلهای فصلی (گلهای فضلی آزاد) (رشته کشاورزی) 40 ص
کارآفرینی ماهی قزل آلا
گزارش کارآموزی عیب یابی موتورهایDC 55 ص
گزارش کارآموزی کامپیوتر سایت کامپیوتر آموزش عالی سجاد 6 ص
گزارش کارآموزی شهرداری شیروان
گزارش کارآموزی آشنایی با روتر و نقش آن درشبکه
کارآفرینی لبندیس
طرح درس هدیه آسمانی پایه چهارم درس پنجم (همیشه با هم )
توضیحات بیشتر - دانلود
نمونه طرح درس فارسی هشتم براساس برنامه درس ملی
توضیحات بیشتر - دانلود
طرح تدبیر(راهنمای مدیردرارتقای کیفیت مدیریت مدارس ابتدایی) سال 97 -96
توضیحات بیشتر - دانلود
برنامه سالانه طرح تدبیر
توضیحات بیشتر - دانلود
برنامه سالانه بر اساس طرح تدبیر سال تحصیلی سال 97 -96 دبستان
توضیحات بیشتر - دانلود
برنامه تدبیر(راهنمای مدیران درارتقای کیفیت مدیریت مدارس دوره ابتدایی)
توضیحات بیشتر - دانلود
دانلود تمامی پاورپوینت های آماده درس مطالعات اجتماعی پایه نهم
توضیحات بیشتر - دانلود
گزارش تخصصی طرح پیشنهاد چگونگی برخورد و مواجهه با اختلال بیش فعالی دانش آموزان در ساعت ورزش
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله کامل بررسی تولید و مراحل فنولوژی گیاه دارویی سرخارگل (word)
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله کامل تحولات زیستی محیطی (word)
توضیحات بیشتر - دانلود
مقاله کامل بررسی ویژگی روش آنالیز غیرکروماتوگرافی جیوه (word)
توضیحات بیشتر - دانلود
بیوتکنولوژی و علوم پزشکی(word)
توضیحات بیشتر - دانلود
پاورپوینت در مورد جوانه و برگ
توضیحات بیشتر - دانلود
پروژه آزمایشگاه تکنولوژی بتن (بتن سبک)
توضیحات بیشتر - دانلود
پاورپوینت مطالعات اجتماعی ششم فصل سوم کشاورزی در ایران
پاورپوینت مطالعات اجتماعی ششم فصل نهم دریاهای ایران
پاورپوینت مطالعات اجتماعی ششم فصل دوازدهم آزادی خرمشهر
پاورپوینت مطالعات اجتماعی ششم فصل پنجم شکوفایی علوم و فنون پس از ظهور اسلام
پاورپوینت مطالعات اجتماعی ششم فصل هفتم اوقات فراغت
پاورپوینت مطالعات اجتماعی ششم فصل هشتم پوشاک ما
پاورپوینت مطالعات اجتماعی ششم فصل چهارم ایران و منابع انرژی
پاورپوینت مطالعات اجتماعی ششم فصل یازدهم ایستادگی در برابر بیگانگان
پاورپوینت مطالعات اجتماعی ششم فصل دهم ایران و همسایگان
پاورپوینت مطالعات اجتماعی ششم فصل اول دوستان ما
پاورپوینت مطالعات اجتماعی ششم فصل دوم تصمیم گیری
پاورپوینت مطالعات اجتماعی ششم فصل ششم سفری به اصفهان
اقدام پژوهی افزیش علاقمندی دانش آموزان به درس ریاضی با روشهای منحصر به فرد
اقدام پژوهی پیشنهاداتی در رابطه با چگونگی برطرف نمودن مشکل حواس پرتی در دانش آموزان و کمک به تمرکز آنها
اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزان استثنایی دوره راهنمایی را به درس حرفه ‌فرعی علاقه مند نمایم
اقدام پژوهی چگونه توانستم دانش آموزم را در برنامه ریزی درسی کمک نمایم
اقدام پژوهی چگونه توانستم مشکل کم رویی دانش آموزان بهبود بخشم
طرح درس سالانه تاریخ پایه چهارم دبستان
طرح درس سالانه هنر سوم دبستان
طرح درس هدیه آسمانی پایه ششم دبستان
طرح درس فارسی چهارم دبستان
طرح درس فارسی ششم دبستان
طرح درس سالانه درس هدیه های آسمانی پایه سوم دبستان
طرح درس هدیه آسمانی پایه چهارم درس پنجم (همیشه با هم )
طرح درس سالانه علوم تجربی پایه ششم
طرح درس بخورید و بیاشامید قرآن دوم ابتدایی
طرح درس بخوانیم بنویسیم پایه دوم دبستان
طرح درس علوم پایه چهارم دبستان (آهنربا)
طرح در سالانه مطالعات اجتماعی پایه سوم
طرح درس سالانه فارسی پایه سوم دبستان

کلمات کلیدی :زندگی میzwnj کنند اعماق زیاد زندگی زیاد زندگی میzwnj اعماق زیادر مهاجر های نیمzwnj کرهzwnj میzwnj کنند اسفنجzwnj اسفنجzwnj های سلول هاى آبzwnj های میzwnj کنند کانال هاى ولید مثل زندگی میzwnj این نوع اسفنجzwnj میzwnj کانال اسفنج زندگی دیواره داراى اعماق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی